مقالات

18 آسیب شایع فوتبال + راه های جلوگیری از انواع مصدومیت های فوتبال

آسیب های شایع فوتبال کدامند؟

همانطور که همه ی ما اطلاع داریم، فوتبال ورزش بسیار محبوبی است و تمامی سنین را درگیر خود کرده است و بالطبع آسیب های شایع فوتبال نیز کم نیستند. دور از انتظار نخواهد بود اگر بگوییم که به هر میزان به طرفداران این ورزش اضافه شود و افراد بیشتری به آن بپیوندند، احتمال بروز آسیب  در ورزش فوتبال بالاتر خواهد رفت. در این مطلب ابتدا به معرفی و توضیح هر یک از آسیب های شایع فوتبال خواهیم پرداخت و در انتها نیز به راه های جلوگیری از آن و موارد دیگر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دسته بندی های مختلف آسیب های شایع در فوتبال

آسیب های فوتبال را معمولا یا به دو دسته ی سوانح عضلانی و سوانح مفصلی تقسیم بندی می کنند و یا اینکه از لحاظ موقعیت قرارگیری به سه دسته ی آسیب های اندام فوقانی، آسیب های سر و صورت و آسیب های اندام تحتانی تقسیم بندی می کنند. در اینجا ما دسته بندی اول را مد نظر قرار خواهیم داد و به آسیب های رایج در فوتبال اشاره خواهیم کرد.

آسیب های شایع فوتبال، سوانح عضلانی

سوانح عضلانی از جمله آسیب هایی است که ممکن است در ورزش فوتبال رخ دهد و خود به چندین نوع تقسیم بندی می شود که عبارتست از:

  • کشیدگی عضله:

یک آسیب شایع فوتبال به شمار می رود و هرگاه یک ورزشکار در حین انجام فوتبال، دچار تحریک ناگهانی و شدید در عضله ی خود شود، عضله ی او دچار کشیدگی می شود که معمولا علامت آن ایجاد خونریزی (خون مردگی) و درد خواهد بود. بهترین راه در این لحظه استفاده از کمپرس آب سرد برای تخفیف دادن درد می باشد. در این مواقع معمولا ورزشکار می تواند به بازی ادامه دهد اما یقینا قدرت بدنی او کم شده است.

معایب فوتبال

  • گرفتگی عضله:

گرفتگی عضله در هر جایی از بدن می تواند رخ دهد اما گرفتگی عضله در فوتبال که آسیب شایع فوتبال نیز به شمار می رود، بیشتر در عضلات پا مشهود می باشد. در واقع وقتی خون رسانی به عضلات سرعت کافی نداشته باشد و نتواند در زمان معین مواد زائد را از محل دور کند، خستگی عضله در نهایت منجر به گرفتگی عضله می گردد و درد بسیار شدیدی را متحمل خواهید شد. در این مواقع چندین راه پیش روی شما می باشد. عضله ی پا را مالش دهید و نوک پا را به سمت زانوی خود خم کنید ولی اگر گرفتگی شدید بود، مالش به همراه کمپرس آب گرم می تواند مؤثر باشد.

گرفتگی عضلات در آسیب فوتبال

  • جدائی عضله از محل پیوند:

از آسیب های شایع فوتبال که هنگام پارگی بافت ماهیچه ای یا عضلانی رخ می دهد. علت رخداد آن نیز معمولا مانند کشیدگی عضله است و درد بسیار زیادی را ایجاد می کند.

  • پارگی عضلانی:

معمولا این نوع از آسیب های ورزشی فوتبال در هر عضله ای می تواند رخ دهد و گاهی اوقات در اثر ضربه ی مستقیم یا غیر مستقیم نیز ایجاد می شود.

پارگی عضلانی در آسیب شایع فوتبال

  • التهاب زردپی:

یکی دیگر از آسیب های فوتبال که با درد زیاد همراه است التهاب زردپی می باشد. غالبا علت ایجاد آن نیز اصطکاک شدید عضلانی و فعالیت های مکرر می باشد. تنها راه درمان آن نیز استراحت و در برخی موارد استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک تیم می باشد.

  • آسیب تاندون ها:

در حین فوتبال ممکن است تاندون های زانو نیز آسیب ببینند. به طور کلی نقش تاندون ها اتصال عضلات به استخوان می باشد.

تاندون های مهمی که در زانو قرار دارند شامل تاندون 4 سر ران و تاندون پاتلا می باشند که به ترتیب سبب اتصال ماهیچه ی 4 سر ران به کشکک و اتصال کشکک زانو به استخوان درشت نی می گردند. از علائم آسیب آن می توان به تضعیف و لاغر شدن عضله ی 4 سر ران، جدا شدن کشکک زانو به همراه درد و ورم شدید اشاره نمود.

آسیب های شایع فوتبال، سوانح مفصلی

از جمله عوارض فوتبال، سوانح مفصلی است که خود به سه دسته ی مهم تقسیم بندی می شود که عبارتست از:

  • رگ به رگ شدن:

معمولا این نوع از آسیب دیدگی زمانی رخ می دهد که ورزشکار یک سری حرکات غیر معمول انجام داده و یا فشار زیادی را روی بند ها و مفصل های خود وارد می کند. توصیه می شود که به هیچ وجه محلی که رگ به رگ شده است را ماساژ ندهید زیرا احتمال دارد علت اصلی درد ایجاد شده دررفتگی یا شکستگی باشد. معمولا این نوع از آسیب شایع فوتبال در صورتی که واقعا رگ به رگ شدن باشد، حدود 12 روز زمان می برد تا التیام پیدا کند.

  • مینیسک:

یک آسیب شایع فوتبال که احتمالا نام آن را نیز زیاد شنیده اید. به مینیسک، غضروف نیمه هلالی مفصل زانو نیز می گویند. هنگامی که به این قسمت آسیبی وارد شود، زانو متورم شده و درد بسیار زیادی را ایجاد می کند.

آسیب به مینیسک می تواند از نوع داخلی و خارجی باشد که نوع داخلی همراه با آسیب به رباط بوده و تا حدود 5 برابر نیز شایع تر است. اگر از نوع داخلی باشد معمولا با احساس درد در سمت داخل، قفل شدن زانو، ضعیف شدن عضله ی 4 سر و درد هنگام چرخش پا همراه است. ولی اگر آسیب از نوع خارجی باشد معمولا با حس درد در سمت خارجی، قفل شدگی زانو، تجمع مایع مفصلی و حس درد هنگام باز کردن مفصل زانو همراه است.

نوع دیگر مصدومیت های فوتبال در بخش مینیسک، از نوع پارگی آن است که برای مشخص نمودن شدت آن از 1 تا 4 درجه بندی می گردد که هر چه میزان پارگی شدید تر باشد درجه ی آن نیز بالاتر خواهد بود. معمولا نیز هنگامی پارگی مینیسک اتفاق می افتد که در حین انجام فوتبال زانو تاب بخورد و یا هنگام چرخش روی پاشنه افراد به یکدیگر برخورد کنند. علائم آن نیز در غالب موارد شامل درد، سفتی، تورم، قفل شدگی زانو و محدودیت حرکتی است.

اسیب شایع فوتبال

  • زانو درد:

به طور کلی در تمامی ورزش های تماسی، زانو درد فوتبالیست ها بسیار رایج بوده و یکی از مضرات فوتبال نیز به شمار می رود. هنگامی که زانو درد رخ می دهد امکان دارد هر قسمتی از زانو دچار ضربه یا آسیب شده باشد که برای هر قسمت تست های خاصی انجام می گیرد.

در بین قسمت های مختلف زانو، آسیب رباط داخلی آن بیشتر از سایر قسمت ها مستعد آسیب پذیری است. در اینگونه مواقع حساسیت و آسیب موضعی می تواند در انتهای رانی یا ساقی آن رخ داده باشد که همراه با درد زیاد است.

 معمولا اگر آسیب وارد شده به بخش استخوانی زانو در فوتبال بسیار شدید باشد، رباط های زانو پاره شده و استخوان های آن نسبت به ران جابجا می گردند و در رفتگی زانو اتفاق می‌افتد. علائم آن نیز شامل؛ ورم زانو در اثر ضربه، تغییر شکل دادن زانو، درد بسیار شدید، ناتوانی در لمس کردن زانو و اختلالات حسی و حرکتی می باشد.

یکی از انواع آسیب زانو در فوتبال مربوط به کشکک می باشد که بخش سپر مانند جلوی زانو است که وظیفه ی حفاظت آن در برابر ضربات خارجی را بر عهده دارد. اگر ضربه ای که در طی فوتبال به آن وارد شود خیلی شدید باشد می تواند سبب شکستگی کشکک شود.(شکستن زانو در فوتبال) علائم شکستگی زانو از این نوع شامل؛ درد و ورم شدی، ناتوانی در راه رفتن، ناتوانی در خم کردن زانو و جمع شدن خون به شکل ملموس در زیر پوست می باشد.

انواع آسیب فوتبال

  • درد لگن:

لگن، مخصوصا لبه های استخوانی آن در ورزش های تماسی بسیار آسیب پذیر بوده و نوعی از آسیب شایع فوتبال به شمار می رود. در این وضعیت، درد لگن در فوتبال می تواند در اثر کوفتگی یا جدا شدن محل اتصال عضلات شکمی به ناحیه ی لگنی ایجاد شود. در هر دو مورد نیاز به عکس برداری و تشخیص دقیق است. کوفتگی در اثر ضربه ی مستقیم ایجاد شده و برای تسکین درد آن به یخ و پد نیاز خواهد بود. جدا شدن اتصال عضلات شکمی به ناحیه ی لگن، که خود در اثر انقباض عضلات شکمی هنگام چرخیدن تنه به سمت مخالف روی می دهد، نیاز به جراحی دارد. پس از جراحی نیز، توسط بانداژ حرکات این ناحیه را محدود می کنند و تمرینات کششی برای فرد مصدوم بعلاوه ی پد محافظت کننده تجویز می شود.

درد لگن آسیب شایع فوتبال

چگونه از رخداد آسیب های شایع فوتبال جلوگیری کنیم؟

به طور کلی آسیب شایع فوتبال یا هر نوع آسیب دیگری در این ورزش علاوه بر موارد گفته شده از قبیل آسیب به گردن، قوزک پا ، سر و صورت، شانه، مچ دست، ران، مچ پا و آرنج، به دلیل تحرک و فعالیت بسیار زیاد در این ورزش می باشد. به طور کلی به ورزشکاران توصیه می گردد که برای جلوگیری از آسیب شایع فوتبال، آمادگی بدنی خود یعنی ظرفیت های قلبی، تنفسی، قدرت عضلانی و انقباض عضلات و حرکات مفاصل خود را افزایش دهند و همیشه در سطح قابل قبول نگه دارند.

انجام نرمش های هوازی که بتواند ضربان قلب و تعداد تنفس را بالا ببرد و مقاومت را افزایش دهد سبب خواهد شد تا از ایجاد خستگی زودرس جلوگیری کند چرا که یکی از علت های بروز آسیب شایع فوتبال، خستگی عمومی بدن است. نرمش های ورزشکاران باید به صورتی باشد که تمام عضلات بدن مانند تنه، گردن و اندام های فوقانی و تحتانی را درگیر ساخته و تقویت کند.

نرمش های کششی نیز از جمله تمرین هایی هستند که انعطاف رباط ها، تاندون ها و مفاصل را افزایش داده و از این طریق احتمال رخداد آسیب فوتبال را کاهش می دهند.

نکته: در کنار موارد ذکر شده دو اصل را همیشه به یاد داشته باشید: استفاده از ابزار ورزشی استاندارد و انجام ورزش به صورت اصولی. رعایت تمامی نکات گفته شده به همراه استفاده از تجهیزات ورزشی مناسب مانند کفش ورزشی استاندارد از بروز آسیب های فوتبال تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد و مابقی درصد احتمال وقوع آنها به رعایت این نکات توسط دیگر ورزشکاران بستگی دارد.

یکی از راههای لاغری پیاده روی منظم است. در مقاله لاغری با پیاده روی، اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

جلوگیری از آسیب های شایع فوتبال

مزایا و معایب فوتبال:

در این قسمت به معرفی مزایا و معایب فوتبال می پردازیم که به شرح زیر می باشد:

معایب فوتبال:

همانطور که تا الان مطالعه فرمودید، هر ورزشی به خصوص ورزش فوتبال که طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارد، عاری از عیب و آسیب نیست و حتی برخی از مصدومیت های آن را با نام آسیب شایع فوتبال ذکر می کنیم. طبیعتا در ورزش های تماسی مقدار و حتی شدت این آسیب ها بیشتر است. اگر ورزشکاران آمادگی کافی نداشته باشند و تمرینات بدنسازی مناسب و اصولی را طی نکرده باشند و بعد از انجام هر بازی، دوره ی ریکاوری عالی را پشت سر نگذارند، قطعا میزان وقوع آسیب بسیار بالا خواهد رفت.

مزایا:

قطعا ورزش فوتبال در کنار آسیب­های شایع خود، مزایای بسیاری نیز دارد که احتمالا شما نیز آنها را شنیده ­اید. در اینجا به بررسی جامع هر یک از آنها می­پردازیم که به شرح زیر می­باشد.

  • پیشگیری از بیماری­های مختلف
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش و بهبود کارکرد قلب و عروق
  • جلوگیری از پرفشاری و افزایش قند خون
  • مناسب برای افراد دیابتی
  • افزایش توده­ی عضلانی در بیماران سرطانی
  • تناسب اندام
  • کاهش اضطراب
  • محکم شدن عضلات و اسکلت بدن
  • افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان در نوجوانان و کودکان
  • افزایش فرایندهای ذهنی و عاطفی به خصوص در کودکان و نوجوانان
  • بهبود روحیه­ کار تیمی

میزان و شدت تمامی موارد ذکر شده اعم از مزایا و معایب، بسته به سن، جنسیت، میزان تجربه و رعایت جانب احتیاط متفاوت خواهند بود.

آسیب های فوتسال:

فوتسال نیز مانند فوتبال جزء ورزش های تماسی است که به دلیل برخورد و فعالیت زیاد، مستعد ایجاد آسیب های فراوان می باشد. همانطور که در فوتبال عبارت آسیب شایع فوتبال را تعریف کردیم، در فوتسال نیز دقیقا همین است که به بررسی آنها می پردازیم:

  • ورم تاندون آشیل:

تاندون آشیل در پشت زانو قرار دارد و در ورزش هایی مانند فوتسال، استفاده ی زیاد از آن مانند هنگام دویدن یا پریدن، سبب ایجاد ورم و درد قوزک پا در این ناحیه می گردد. این آسیب جزء آسیب های شایع فوتبال نیز به شمار می رود.

معایب فوتبال

  • ضربه ی مغزی:

معمولا به دلیل برخورد مکرر توپ به سر و در برخی مواقع ضربه ی پا به آن، سبب ضربه ی مغزی می گردد که لزوما همراه با بیهوشی نخواهد بود. علائم پیدایش آن شامل؛ سرگیجه، اختلال در بینایی، سردرد، تضعیف شدن حافظه، از دست رفتن تعادل، سختی تمرکز و حالت تهوع می باشد که در برخی مواقع می تواند برای افراد آسیب های جدی تری را نیز در پی داشته باشد.

آسیب های شایع فوتبال ضربه مغزی

  • کشیدگی عضله­ ی ران:

معمولا این نوع آسیب در فوتسال، زمانی رخ می دهد که در هنگام دویدن به ناگهان تغییر جهت بدهید. نشانه‌های آن درد عمیق، ورم و حتی کبودی است.

  • درد و ورم در ساق پا:

اگر افراد عادت چندانی به ورزش­های با فعالیت زیاد نداشته باشند یا بعد از مدت زیادی شروع به بالا بردن سطح تمرینات خود کنند، درد و ورم در ناحیه­ ی ساق پا ایجاد خواهد شد.

پیشگیری از آسیب فوتبال

  • درد در پایین کمر:

درد کمر بیشتر در افراد چاق یا کم تحرک رخ می دهد. با این وجود در ورزش هایی مانند فوتسال، انجام نادرست و غیر اصولی حرکات کششی سبب درد در ناحیه ی پایین کمر خواهد شد.

درد پایین کمر در آشیب شایع فوتبال

  • کشیدگی عضله:

سرد بودن بدن، خستگی، انعطاف پذیری ناکافی و ضعف از جمله دلایل کشیدگی عضله می باشد که جزء آسیب شایع فوتبال و فوتسال می باشد.

  • رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا:

در ورزش­هایی مانند فوتسال به دلیل پریدن زیاد، احتمال ایجاد پیچ خوردگی در مچ پا بسیار زیاد می­باشد و حتی گاهی اوقات رگ به رگ شدگی نیز رخ می­دهد که بر اساس شدت آن، دوره­ی استراحت متفاوت خواهد بود.

  • مصدومیت از ناحیه­ ی شانه:

طبق تحقیقات صورت گرفته تقریبا 20% آسیب­های ورزشی مخصوصا ورزش­های تماسی، مربوط به شانه است که شامل؛ دررفتگی، رگ به رگ شدن و ضربه دیدن می­باشد که علائم چنین مصدومیتی شامل درد، کوفتگی ماهیچه­ای، ضعف و کاهش تحرک در شانه می­باشد.

درد شانه در آسیب شایع فوتبال

  • آسیب به زانو:

آسیب به زانو حدود 55% آسیب شایع فوتبال و فوتسال را به خود اختصاص می دهد که در هر قسمتی از آن می تواند رخ دهد. در بیشتر موارد نیاز به جراحی بوده و دوره ی درمان نیز طولانی است. دررفتگی، شکستگی، آسیب به عروق، مفاصل، تاندون ها، کاسه ی زانو و… از جمله قسمت هایی است که در زانو بیشتر مستعد آسیب دیدگی هستند.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آسیب های زانو بدانید، پیشنهاد می شود مقاله آسیب زانو در فوتبال را مطالعه نمایید.

برخی سوالات رایج

سوانح عضلانی در آسیب های شایع فوتبال کدامند؟

کشیدگی عضله، گرفتگی عضله، جدائی عضله از محل پیوند، پارگی عضلانی، التهاب زردپی

سوانح مفصلی در آسیب های شایع فوتبال کدامند؟

رگ به رگ شدن، مینیسک، زانو درد، درد لگن

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا